Перейти к основному содержанию
Guskov A.E. Boosting research productivity in top Russian universities: The circumstances of breakthrough // Scientometrics. 2018, vol. 117(2), p. 1053–1080
The Russian project for enhancing competitive ability enforced top 21 universities to stimulate the research output actively. The results surpassed expectations with the fivefold increase in the number of publications from 2010 to 2016. This paper discusses the background and reasons for this phenomenal rise and explores in detail the most significant strategies to boost research productivity and publication output. In our study, a classification of university publications is proposed in accordance with the strategies for stimulating the publication activity, mainly corresponding with the set of measures applied by university management. The analysis made it possible to rank the strategies for contributing to the growth of publication activity, to identify the leading strategies for individual universities, and showed a significant difference between universities in the set of explicitly or implicitly applied strategies. The most effective strategy was the Additional paper, associated with the authors, indicated the affiliation of the university as complementary to their main institution. The next most important and fastest growing was the Russian conferences strategy thanks to the efforts of the organizers of domestic conferences to promote their proceedings in Scopus. A notable place is also occupied by the strategy connected with the attraction of prominent authors, which we called Headhunted author. It was possible to determine the role of the Predatory journals strategy in the growth of the publication activity, fortunately, this strategy turned out to be highly localized in only 2 of the 21 universities participating in the project and is visibly declining. It was possible to show that the share of publications in domestic journals, despite the constant increase in their presence in Scopus is steadily falling in the case of leading universities. One of the significant results of the study is an assessment of the dynamics of the average authors’ productivity, which grows insignificantly and almost reached one article per author per year. This fact also shows that the growth of publication activity of top Russian universities is mainly associated with an increase in the number of faculty involved.

“Повышение исследовательской продуктивности в ведущих российских вузах: обстоятельства прорыва”
Российский проект повышения конкурентоспособности подтолкнул 21 лучший вуз активно стимулировать исследовательскую деятельность. Результаты превзошли ожидания благодаря пятикратному увеличению количества публикаций с 2010 по 2016 год. В этой статье обсуждаются предыстория и причины этого феноменального роста, а также подробно рассматриваются наиболее важные стратегии повышения продуктивности исследований и количества публикаций. В нашем исследовании предлагается классификация вузовских изданий в соответствии со стратегиями стимулирования публикационной активности, в основном соответствующей комплексу мер, применяемых руководством вуза. Анализ позволил ранжировать стратегии, способствующие росту публикационной активности, выявить лидирующие стратегии для отдельных вузов, показал достоверную разницу между вузами по набору явно или неявно применяемых стратегий. Наиболее эффективной стратегией стала практика указания авторами принадлежности к университету как дополнительного к их основному учреждению. Следующей по важности и быстрорастущей была стратегия российских конференций благодаря усилиям организаторов отечественных конференций по продвижению своих материалов в Scopus. Заметное место также занимает стратегия, связанная с привлечением известных авторов, которую мы назвали «Headhunted author». Удалось определить роль стратегии «Хищные журналы» в росте публикационной активности, к счастью, эта стратегия оказалась сильно локализованной лишь в 2 из 21 вуза, участвующих в проекте, и заметно снижается. Удалось показать, что доля публикаций в отечественных журналах, несмотря на постоянное увеличение их присутствия в Scopus, в случае с ведущими вузами неуклонно падает. Одним из значимых результатов исследования является оценка динамики средней авторской продуктивности, которая растет незначительно и практически достигла одной статьи на одного автора в год. Этот факт также свидетельствует о том, что рост публикационной активности ведущих российских вузов в основном связан с увеличением числа привлеченных преподавателей.